یکی از مسائلی که فکر اکثر کاربران را هنگام خرید هاست درگیر میکند، انتخاب هاست ایران یا خارج است. امروز در پایگاه دانش نوین کلود ارائه دهنده انواع خدمت میزبانی وب داخل و خارج کشور در بهترین دیتاسنترهای سراسر جهان، به بررسی و مقایسه ویژگی های منحصر به فرد هرکدام از این سرویس ها میپردازیم.

هاست ایران یا اروپا؟

در ابتدا برای انتخاب بین هاست داخلی و خارجی باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مخاطب هدف و سرعت لود وبسایت
  • عملکرد سئو
  • امنیت اطلاعات
  • ثبات و پایداری سرور
  • قیمت سرویس
  • درگاه پرداخت

مخاطب هدف و سرعت لود

حائز اهمیت ترین نکته ای که قبل از خرید هاست باید به آن توجه کنید این است که افرادی که قصد ورود به سایت شما را دارند در کدام کشور حضور دارند؟ زیرا زمانی که کاربر برای ورود به سایت شما اقدام میکند از دستگاه کاربر (موبایل/لپتاپ/کامپیوتر/تبلت) یک درخواست به سروری که سایت شما در آن میزبانی میشود ارسال شده و هرچه فاصله ی این سرور دورتر باشد قاعدتا سایت شما دیرتر برای کاربر بارگذاری خواهد شد که این امر ممکن است باعث از دست رفتن مشتریان شما شود!
البته زمان ارسال این درخواست که پینگ نام دارد با میلی ثانیه محاسبه میشود و اختلاف زیاد و قابل توجهی ندارد. برای مثال پینگ سرورهای ایران به کاربران ایرانی حدودا بین 1 تا 40 و سرورهای اروپا 80 تا 120 میلی ثانیه می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که زیرساخت سرور میزبان شما و میزان منابع پردازشی که به شما تعلق میگیرد بسیار در سرعت لود سایت شما تاثیر گذار هستند.

حتما بخوانید:  بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟ 7 فاکتور مهم

عملکرد سئو

سئو (SEO) به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور‌های جستجوگر مانند گوگل می‌باشد. یکی از معیارهای مهم سرعت لود وبسایت شما از سمت گوگل است. به دلیل وجود سرورهای ایران در داخل کشور و فاصله ی دور نسبت به سرورهای گوگل، ربات های موتور جستجو گوگل ممکن است در دسترسی و فراخوانی سایت شما گاهی دچار اختلال و ناپایداری نسبی شوند و به شما از نظر سرعت رتبه پایین‌تری بدهند. البته این مورد در شرایط غیرقابل قبولی قرار ندارد و صرفا مقدار بسیار کمی به نسبت سرورهای خارجی تفاوت در سرعت فراخوانی دارد که این ضعف اندک را در این مورد هم میتوان با بهبود دیگر معیارهای سئو و یا استفاده از سرویس CDN به خوبی جبران کرد.

امنیت اطلاعات

اگر از وب‌سایت‌های دولتی یا دانشگاهی استفاده می‌کنید، امنیت سرورهای داخلی به مراتب بیشتر می‌باشد. هرچند کشورهای خارجی نیز در این زمینه قوانین و اصول اساسی و محکمی نیز دارند، اما به دلیل دسترسی فیزیکی به سرورهای ایران، تضمین امنیت سرورهای ایران به مراتب بهتر می‌باشد. همچنین دسترسی به سرورها در دیتاسنتر بسیار محدود و با رعایت نکات امنیتی می‌باشد. به همین جهت اطلاعات کاربران بدون هیچ دسترسی خارجی در امنیت کامل قرار دارند.

ثبات و پایداری سرور

یکی دیگر از نکاتی که مورد توجه تمام مدیران وبسایت است پایداری و در دسترس بودن سایت می باشد. در حال حاضر به طور دقیق امکان مقایسه سرورهای ایرانی و خارجی از نظر آپتایم وجود ندارد، زیرا از نظر کیفیت زیرساخت سرورهای داخل کشور رشد کیفیت بسیاری داشتند که تقریبا میتوان گفت همتای کیفیت جهانی هستند. با این حال میتوان گفت بخاطر پایداری شبکه و مسیریابی بهتر در سرورهای خارج و عدم وجود عوامل خارجی در ایجاد تداخل و ارتباطات بهتر، سرور های خارج دارای ثبات و پایداری بیشتری به نسبت ایران هستند.

هاست ایران یا خارج

قیمت سرویس

همانطور که میدانید شرکت های هاستینگ برای ارائه خدمات میزبانی وب به کاربران، نیازمند همکاری جهت تهیه سرور، لایسنس و… از شرکای خارجی خود هستند. در راستای تهیه این خدمات/سرویس ها شرکت متحمل هزینه های زیادی می شود و تمامی این هزینه ها به صورت ارزی پرداخت می شوند.
از آنجا که نرخ ارز در ایران ثبات ندارد ممکن است قیمت هاست خارج مطابق با نرخ روز ارز افزایش یابد. از همین جهت هاست ایران دارای ثبات قیمت بیشتری نسبت به هاست خارج می باشد اما باید این را نیز در نظر داشته باشید که قیمت هاست ایران هم در صورت افزایش نرخ تغییر خواهد کرد اما در بازه های طولانی تر.
همچنین ممکن است دیده باشید اکثرا قیمت هاست ایران بیشتر از هاست های خارجی باشد، این امر به دلیل هزینه های زیاد تهیه و نگهداری تجهیزات و سخت افزار مربوطه در کشور می باشد. با این حال مجموعه ابرنوین خدمات هاست از لوکیشن ایران و خارج را با قیمت و کیفیت یکسان تقدیم شما کاربران عزیز میکند.

حتما بخوانید:  معرفی، مزایا و راهنمای انتخاب هاست ووکامرس برای فروشگاه آنلاین شما

درگاه پرداخت

اگر سایت فروشگاهی دارید و مشتریان شما در داخل ایران حضور دارند، باید بدانید که فرقی ندارد هاست شما از چه لوکیشنی باشد زیرا اکثر درگاه های پرداخت مستقیم بانکی و یا واسط مشکلی در اتصال به هاست های خارجی ندارند. اما اگر محصول یا خدمت خود را به کاربران خارج از ایران میخواهید بفروشید بخاطر محدودیت ها و تحریم های ایران، برای اتصال درگاه های خارجی مانند PayPal و Stripe حتما باید هاست خارج از کشور تهیه نمایید.

2 نکته مهم

نکته اول: هاست شما چه داخل از ایران باشد یا خارج از ایران، تمام افراد در تمام نقاط جهان قادر به مشاهده وب سایت شما هستند.
نکته دوم: برخی کاربران تصور میکنند در هاست ایرانی فقط میتوان از دامنه ir استفاده کرد که تصوری کاملا اشتباه است. شما میتوانید به راحتی هم دامنه های ملی مثل ir و هم دامنه های بین المللی مثل com را به هاست ایرانی خود متصل کنید

کلام آخر…

در این مقاله نسبت به مقایسه ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت هاست ایرانی و خارجی پرداختیم و در آخر تصمیم اینکه کدام هاست را برای کسب و کار خود انتخاب کنید به عهده شماست که کدام فاکتور برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
تعداد زیادی از افراد بر این باورند که هاست ایران از هاست خارج بهتر است و تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند اما این باور غلط است و در صورت یکسان بودن کیفیت زیرساخت و شبکه از نظر عملکرد بسیار نزدیک به یکدیگر هستند.

شرکت خدمات میزبانی وب ابر نوین

ابر نوین یکی از بهترین شرکت های ارائه خدمات میزبانی وب در ایران می باشد که با بیش از 7 سال سابقه خود در این زمینه و میزبانی بیش از ده ها هزار کاربر در سراسر جهان در تلاش است تا بستری امن و مطمئن برای صاحبان کسب و کار اینترنتی فراهم کند. از مهم ترین مزایای ابرنوین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه انواع هاست، دامنه و سرور
  • تنوع در نوع سرویس و پلن ها
  • استفاده از بهترین سخت افزار و تکنولوژی های روز دنیا
  • استفاده از لایسنس های اورجینال
  • قیمت های رقابتی
  • پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیل
  • ضمانت بازگشت وجه
  • تحویل آنی
  • سیستم یکپارچه و پوشش تمامی خدمات مرتبط با وب